Geezer – CASUALS ideju īstenošana.
Mūsdienās par interesantākajām personībām tribīnēs ir kļuvuši nevis izkrāsojušies dīvaiņi, vai puskailas meitenes, bet tā saucamie Geezers. Viena no galvenajām īsta Geezer`a pazīme ir ārējais izskats. Ja tu gribi mēģināt kļūt par geezer, tad šim pastāvēšanas atribūtam ir jāpieiet nopietni. Katru reizi kad dodies uz vareno spēli Futbols, tev tas ir jādemonstrē. Tas ir vesels priekšnesums, bet ne pantomīma, un tev šādai izrādei ir kārtīgi jāsagatavojas. Darba nedēļas laikā ģērb ko gribi, un uzvedies kā proti, bet katru reizi Tavas spēles laikā tev ir jāizkļūst no pelēkās ikdienas, un jāparāda sev un citiem tādiem kā tu kārtējais priekšnesums. Un spēles dienā ir jādara tādas lietas par kurām uzzinot tavi darbabiedri būtu ļoti norūpējušies (maigi sakot).
Sestdienas atpūta stadionos nekādā gadījumā nav pretrunā ar tradicionālo nedēļas nogales formulu: klubi – stimulatori – sekss. Bet tas viss mazliet vēlāk, pēc spēles apmeklēšanas. Ideāls G lieliski zina kādā izskatās ir jādodas uz futbolu, bet pēc tam ar nakts dzīves palīdzību izklaidēties.
Ģērbies dārgās un ērtās drēbēs, kas izceļ no pūļa savējiem, bet nav pamanāma vienkāršiem cilvēkiem – lūk tāds ir pareizais tēls. Šāds tēls ir ļoti līdzīgs casual (neizceļas no pūļa). Atklāti sakot, tas arī ir casual tēls. Apģērbs ir ļoti svarīgs, jo šis elements it kā identificē tevi.
Tomēr sākumā parunāsim par lietām, kuras vienā brīdī var tevi padarīt par vienkāršu garāmgājēju. Viena kļūda – un tevi jau ieskaita to cilvēku rindās, kurus katru nedēļu „ārstē” klauni no MTV.
Tradicionālajam līdzjutējam tas var likties dīvaini, bet replica shirt galīgi nekotējas G vidē. Jā, miljoni šādu preču tiek pārdoti katru gadu, bet tos pērk bērni „nepareizie pieaugušie” un „pamuļķi – iesācēji”. Uzvilkts kluba krekls parāda, ka cilvēks ir pārdevies – tā uzskata ļoti daudzi. Tas ir – cilvēks ir iesaistījies mīļotā kluba finansiālā ekspluatācijā, kā vienīgais mērķis ir atdalīt vienu no otra tevi un tevis paša sūri grūti pelnīto naudu. Bet G nav ar pliku roku ņemams, viņš ir viltīgs puisis un uz tādiem piedāvājumiem neizķeras. Savēji tāpat zina par ko tu esi, bet svešie nepazīstot tavu pievilcīgo seju, jūt ka neesi parasts līdzjutējs, bet kādu komandu atbalsti, kā likums nevar pateikt. Protams, ka jebkuram līdzjutējam ir kluba krekls, pat G, bet visi patiesie G zina, ka tie ir jāģērbj mājās, var izmantot rītassvārku vietā, svētkos, vai arī parkā spēlējot ar draugiem kvadrātu. Neveiksmīgi, ja krekla dizains, vai krāsas ir tādas, ka rodas iespaids, ka krekla veidotājs ir to radījis heroīna murgos, vai arī tā stils ir tik oriģināls, ka šķiet – „dizainerim” ir nē vairāk kā 7 gadi. Un izvairieties no šallēm – dēļ tām tevi sauks par scarfer vai anorak. Bet ja tev rokās ir vēl arī karodziņš…
Turpināsim sarunu. Pastāv vēl divas lietas, kuras ir jāpiemin. Pirmā – ja tu nefano ne par Ajax, ne Juventus vai Brazīlijas izlasi, tad nav neviena loģiska iemesla, lai iegādātos attiecīgo komandu kreklus. Vienmēr atceries – pa īstam var atbalstīt tikai vienu klubu. Otrkārt – ja krekls neiet kopā ar tavu seju (vai augumu), tad kāpēc ir vajadzīgs tāds augums?
…bet visiem noteikumiem ir savi izņēmumi. Šis apgalvojums pilnībā atbilst arī mūsu gadījumam. Šāds gadījums piemēram ir arī tavas komandas spēle valsts centrālajā stadionā. Un tādā gadījumā īstu G attieksme pret kluba krāsu izmantošanu ar varenu spēku mainās par labu tam pašam kuba kreklam. Nav būtiski, kas tā ir par spēli – Kausa fināls, vai pārejas turnīra spēle. Galvenais, ka tajā piedalās mīļotais Klubs! Un tas ir labi. Jo tas tiek uzskatīts par lielu notikumu. Šeit nav laika domāt par „šifru” – galvenais, lai vismaz puse no stadiona būtu tava kluba krāsās. Tātad tajās var rādīties.
Kluba cepures/panamas cepures utml. Arī nepiešķirs tev nozīmīgumu tribīņu stilīgo acīs. Tas nav moderni. Ir sāpīgi tērēt milzum daudz laika krekla izvēlei, un labi orientēties džinsu kvalitātē, bet tad visu sabojāt ar smieklīgu beisboleni.
Bez tam tās var sabojāt frizūru! Bet frizūra priekš G ir ļoti svarīga. Ar savu frizūru viņš demonstrē stila esamību. „Viegli izveidojama” frizūra, kārtīga galva – tā ir futbola G pazīme. Uz labi safrizētu cilvēku ir patīkami skatīties (bet priekš G, protams ir ļoti būtiski kā viņš izskatās). Nav vēlams nekas, kas tevi nošķir no normas. Tāpat atcerieties, ka ar astīti staigā tikai suteneri un baikeri. Un nerunāsim par rudajiem.
Ja esi pamanījis, ka tev sāk izkrist mati, tad vislabāk ir nodzīt arī palikušās matu saliņas. Jā, protams, daudziem šāda perspektīva šķitīs ne pārāk vilinoša, bet ticiet, ka sicīliešu mūka tēls ir grūti savienojams ar G imidžu. Bet acīmredzot tev tomēr nāksies valkāt cepuri, jo ziemā ir viegli saslimt, savukārt vasarā dabūt saules dūrienu, un arī tiesībsargājošās iestādes visai nervozi izturas pret pilnīgi pliku kupolu. Šajā apstāklī gan ir arī savi plusi – cilvēkus, kuri ir apdalīti ar matiem nez kāpēc ātrāk apkalpo veikalos un bankās…
Tagad sekos sadaļa īpaši grūti saprotošiem…
Un beigu beigās, pirms sākt apspriest personīgo apģērbu, ir vēl vien punkts. Tas par ko tagad būs runa tev nav pieņemams. Tā ir kara krāsas. Pat nezinu kā izturēties pret cilvēkiem futbolā, kuri ir izkrāsojuši sejas, vienkārši trūkst vārdu. Pieaudzis vīrietis ar krāsām uz sejas – tas ir šausmīgi skumji! Varbūt astoņgadīgs puika papriecāsies par savu oriģinālo ideju – lai nu būtu, bet jau nobriedis cilvēks? Diemžēl šāda parādība stadionos ir sastopama aizvien biežāk. Ja kāds no taviem paziņām šādā izskatā ir ieradies uz spēli, tad vajag a) nolamāt viņu, b) kārtīgi viņu nomazgāt. Nekad neaizmirsīšu izsmērētu krāsu uz daudzu skotu sejām pēc tam, kad Anglijas izlase viņus izsita no Eiro 96 turnīra. Pietiks, atstāsim šo tēmu konkrētai rindkopai, bet kara krāsas – bērniem un Bojam Džordžam.
Tagad parunāsim tieši par apģērbu. Tas ir pirmais, kas atšķir G no pārējiem. Kāds gudrais senos laikos ir teicis, ka stils, jeb precīzāk runājot tā izjūta ir no dzimšanas: vai tā ir, vai nav. Ja 20 puišus nostādītu pie bāra letes G izceltos no kilometra attāluma. Viņš būtu vienīgais ar īsteno stilu., un neskatoties uz mērķi iekļauties pūlī un īpaši neizcelties, G klase ir pamanāma. Un tā ir vienmēr. (Piebilde – nākošā rindkopa attiecas tikai un vienīgi uz Angliju, un salīdzināt britu apstākļus ar jebkuru citu valsti ir vienkārši nereāli.)
Mode tribīnēs ir tāda, ka te viss ir atkarīgs no firmas zīmēm. Pie tam pilnīgi nekotējas, ja iecienītais logo ir pa visu apģērba priekšpusi – daudz labāk, ja simbols vai uzraksts ir neliels. Tāds, kas būtu nemanāms vienkāršībai, bet pamanāms citiem G. Casuals ziedu laikos pirmās vietas uz pjedestāla ieņēma tādas firmas kā Ellese, Lacoste, Tacchini, Fila un Diadora (tā saucamās old school lietas) – pašas idejiskākie un uzticamākie futbola fani līdzinājās tenisa zvaigznēm. Bet apmēram 10 gadu iepriekš ļoti aktuāli bija skinu stila elementi, un skūtgalvji spēlēja galveno lomu futbola stadionos. Skinhedu kultūras popularitāte bija ļoti liela. Kā piemēru var minēt „Arsenal” spēles laika posmā no 1967. – 1970.gadiem, kad uz komandas spēlēm sapulcējās līdz pat 4 tūkstošiem šādu puišu. Tomēr pašlaik tas viss ir pilnībā novecojis, un G izvairās no šīs tēmas kā no mēra. Savukārt galvenais iemesls kāpēc notika atteikšanās no tenisa līnijas ir preču pārāk plašā pieejamība un lētums, ar tam sekojošu ekskluzivitātes zudums. Tādām tirdzniecības zīmēm kā Adidas, Nike, Umbro, Reebok, Kappa nav vērts pievērst uzmanību jo par to galveno mērķauditoriju ir kļuvuši pusaudži, kas ķemmē veikalus. Īpašu iespaidu neatstāj arī milzīgo uzrakstu Puma, O`neill mīļotāji. Noteikti jāatceras, ka ir jāizvairās no preču zīmēm, kuras kļuvušas par viltotāju upuriem. Protams, tu vari izdot 60 naudas vienību par lielisku Ralph Lauren kreklu, bet tavs kaimiņš tribīnēs var uzģērbt tādu pašu, tikai pirktu melnajā tirgū reizes 4 lētāk. Pie tam tavējo nevarēs atšķirt pēc triju stundu brauciena vilcienā. Jā, tā ir traģēdija, it īpaši ja RL ir tava mīļākā firma, bet tev kā īstenam G nav pieņemams tas, ka tava apģērba kvalitāte un autentiskums var būt zem jautājuma zīmes. Šo iemeslu dēļ iesaku atteikties no sekojošu firmu ražojumiem (autora viedoklis – FOTT piezīme):
Tommy Hilfiger
Lacoste
Yves Saint Laurent
Ralph Lauren
Hugo Boss
Helly Hansen
Calvin Klein
Un ja ir vēlme iegādāties ko jau, iesaku pievērst uzmanību sekojošai produkcijai:
Henry Lloyd
Pringle
Clarks
Duffer of St.George
Ted Baker
French Connection (FCUK)
Un kurš var atļauties:
Paul Smith
Hacket
PRADA
SixEightSevenSix
Un visbeidzot visu G izvēle, leibls, kurš pēdējos gados ir kļuvis par vienotu formu – itāļu Stone Island. Ja tev ir jebkādas šaubas par kādas vienas konkrētas firmas izvēli atmet tās un meklē tuvāko Stone Island veikalu. Ko vairāk par šo brendu var uzzināt no žurnāla „Monitors”, kura numuros regulāri tiek publicētas SI apģērbu līniju fotogrāfijas.
Derētu sekojoša kombinācija: Timberland desert boots vai Clarks kurpes; Levis`s 501, 506, Engineered, Armani džinsi; krekls (t-krekls, polo) – vienalga vai ar īsām, vai garām piedurknēm jebkura minēto firmu ražoti; aukstā laikā vienkāršs Henry Lloyd vai Stone Island džemperis. Krāsām nav būtiskas nozīmes, bet labāk pasteļtoņi. Nederēs nekas spilgts. Izvairies no rozā un pretinieku komandas krāsām.
Tomēr acīmredzot pēc 2001.gada sezonas Stone Island zaudēs līderu godu – jau šodien itāļu leibls zaudē savas pozīcijas, jo pārāk daudzi vienāda izskata cilvēki mazina ideju.
Būtiskākā garderobes detaļa – golfa tipa jaka. Citi G atpazīs tavas jakas ražotāju pat neredzot nosaukumu. Viņi to atpazīs pēc dažām īpatnībām – un nereti tas viņiem pavēstīs cik lielā mērā tu esi viņu uzmanības vērts, bet dažreiz arī to par kuru komandu fano. Ir būtiski, lai pārējie saprasti, ka tu esi spējīgs izskatīties pareizi. Tajā pašā laikā ir zināmi cilvēki, kuri uzvelkot drēbes, kuras kotējas visaugstāk izskatās muļķīgi. Lai no tā izvairītos, nāksies apmeklēt daudzus veikalus, pajautāt padomus pārdevējiem, un gluži vienkārši paskatīties spogulī. Iesaku atcerēties šos noteikumus. Ģērbieties atkarībā no gadalaika. Visi G tā dara, bet ir arī izņēmumi – geordies (ziemeļnieki, pārsvarā no Ņūkāslas). Vai sniegs, vai krusa viņiem viss ir vienalga. No viņiem var sagaidīt visu ko – var piemēram sala laikā sēdēt izģērbušies līdz viduklim.
DZERT UN SMĒĶĒT. Geezer`iem viss nav vienkārši. Veco, labo „krabja nūjiņu” jaukums slēpjas tajā, ka tās ne tikai nomierina nervus, bet paveic vēl šo-to. Un konkrēti – nodibina kontaktus. Pie tevis var pieiet G un palūgt cigareti, vai piesmēķēt. Un viņš spēs novērtēt, ja piedāvāsi viņam Benson&Hedges, Embassy vai Marlboro – jo tās taču ir īstas vīriešu cigaretes. G vidē tās ir vispopulārākās. Sacienā viņu ar mentola vai franču cigaretēm – un dabūsi pa galvu. Un vēl G nekad nepīpē pīpi.
Ja nu tu esi nolēmis iedzert, tad par tavu dzērienu Nr. 1 ir jākļūst alum (vienalga gaišais vai tumšais). Nekādu Bitter Lemon, balto vīnu un Bacardi ar kolu. Alus un tikai alus. Labāk pudelēs, nekā bundžās, pie tam vēlams pēc iespējas dārgāks. Bezalkaholoskie dzērieni noderēs tikai gadījumos „pie stūres”(un arī tikai, ja brauc izbraukumā uz savas mīļākās komandas spēli, un ved uz turieni savus draugus), vai arī ja esi saķēris kādu „nelabu slimību”, un visi tavi draugi par to zina. Tā arī ir dzīves normu un noteikumu komplekss. Tādi cilvēki.
Geezer – burtiski nozīmē „tāds, kas nelīdzinās citiem”. Šeit lietojamā nozīmē – futbola līdzjutējs, kurš neietilpst sekojošās līdzjutēju kategorijās: „mužiks”(no sērijas – es esmu pilnīgs lohs, bet pats to neapzinos); cilvēki, kuri dodas uz spēli ar visu ģimeni, bērni un cilvēki kluba krāsās. Anglijas futbola stadionu un to apkārtnē rada to īpašo, neatkārtojamo atmosfēru. Bez viņiem angļu futbols nav futbols. Profesionālie futbola huligāni ir viena no galvenajām šajā līdzjutēju kategorijā ietilpstošajiem cilvēkiem. Īsāk sakot G savā būtībā atspoguļo casuals garu.
Replica shirt – kluba krekls, nacionālās izlases krekls, krāsains t-krekls.
Scarfer – mazliet iedzēris klauns kluba kreklā un šallē.
Anorak – tāda pati figņa.[/b]
|